Sweeney Todd

Igår så jag Sweeney Todd igen. Jag älskar den filmen, infact så älskar jag alla Tim Burtons verk.
Jag gillar gotiken i han filmer och när han och Danny Elfman gör något tillsammans blir det så himla bra. Sweeney Todd är den ända skräckfilmen jag kan se flera gånger för blodet ser inte så äckta ut, mer orange rött. Tur för mig!

Filmen Sweeney Todd
"Benjamin Barker lever ett perfekt liv i London tillsammans med sin fru Lucy och dottern Johanna, innan han blir åtalad för ett brott han ej begått och blir utvisad ur England. Mannen som åtalat honom, Domare Turpin, är sjukligt avundsjuk på Barker och besatt/förälskad i hans fru Lucy. Han bjöd över henne till sitt hus där han sedan våldtog henne. Efter 15 år återvänder Barker - som Sweeney Todd. Han längtar efter att återse sin familj, men i huset där de bodde träffar han i stället Fru Lovett. Hon berättar att Lucy har tagit sitt liv och att Turpin har adopterat hans dotter. Han bestämmer sig då för att hämnas." (Wiki)

"Sweeney Todd är en fiktiv brittisk barberare/massmördare som ska ha skurit halsarna av kunder i sin raksalong i London och låtit göra köttpajer av kropparna. Detta skulle ha ägt rum omkring år 1800 och resulterat i avrättning genom hängning för Todd. Redan på 1800-talet uppmärksammades bristen på konkreta bevis för Todds existens och flera drag i berättelsen kan spåras till äldre berättelser. Inte desto mindre framställs Todd än idag för det mesta som en historisk figur och figurerar flitigt i framför allt anglosaxisk populärkultur." (Wiki)

Lite bilder från filmen:













Kommentarer
Postat av: Lina

Ohh I love! Filmen är fanimig ett mästerverk ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback